Wohlins Fryshus Logistik

Hur fungerar vår digitala temperaturkontroll för er?

- Det är väldigt enkelt och smidigt. Jag får mejl varje gång temperaturerna avviker från de värden vi har ställt in. Och det kan vara ofta för vi har snäva gränsvärden eftersom våra kunder har höga kvalitetskrav. Men hellre för ofta än för sällan tycker jag, då kan vi själva kontrollera orsaken till temperaturförändringen om vi inte redan vet att det beror på, exempelvis efter att vi har gjort en avfrostning säger Tomas Wohlin.

Det finns stora värden i era frysar?

- En pall kan ligga på ungefär 8 000 kr och vi har plats för cirka 16 000 pallar, så det är en hel del. Exakt hur mycket vågar jag nästan inte räkna på. Men det är oerhört kritiskt dels att våra frysar fungerar, dels att när de inte gör det så får vi veta det omedelbart. Vi har avtalat med våra kunder om exakt gradantal och behöver hålla det för att uppfylla vår del av avtalet. Om larmet går är varje timme värdefull, dels för att det kräver mycket energi att få ner temperaturerna igen, dels för att det kan behövas många servicetimmar att återställa systemet om det stått still länge.

Kontrollerar era kunder er också?

- Våra kunder kommer någon gång per år och kontrollerar oss, inte minst eftersom många av dem är KRAV-märkta och har andra typer av certifieringar. Då behöver vi bland annat kunna visa upp historik och så vidare, vilket är väldigt smidigt med verktyget vi har fått av Anticimex. Även Anticimex hjälper oss med extra kontroller.

Hur gjorde ni innan ni arbetade med digital temperaturkontroll?

- Då gick vi runt i våra lokaler och kontrollerade manuellt, både inluft och utluft. Den egenkontrollen har vi skippat helt så vi slipper kostnaden för en daglig rondering. Vi kontrollerar våra kompressorer regelbundet ändå, men vi kan numera hoppa över att göra det en dag eller två utan att det gör något. Totalt sett är det oerhört mycket enklare nu när vi fått hjälp att övervaka temperaturerna digitalt, avslutar Tomas Wohlin.

Välj land